Co je slot a signál v QT creatoru?

author
3 minutes, 18 seconds Read

V Qt Creatoru, signál a slot jsou dva pojmy, které se používají pro komunikaci mezi různými částmi aplikace.

Signál je událost, která se vyskytuje v aplikaci, např. stisknutí tlačítka, změna hodnoty vstupního pole nebo zavření okna. Signály jsou generovány widgety (tlačítky, vstupními poli atd.) a mohou být připojeny ke slotům.

Slot je funkce, která je spuštěna v reakci na signál. Slot může být například funkce, která se má provést po stisknutí tlačítka, nebo funkce, která se má provést po změně hodnoty vstupního pole.

Pomocí metody connect() se signály připojují k slotům. Při vyskytnutí daného signálu se automaticky spustí připojený slot, což umožňuje aplikaci reagovat na uživatelské akce nebo jiné události.

Příklad použití signálu a slotu v Qt Creatoru:

#include <QApplication>
#include <QPushButton>

int main(int argc, char *argv[])
{
    QApplication app(argc, argv);

    // Vytvoření tlačítka
    QPushButton button("Click me!");

    // Připojení signálu "clicked()" tlačítka k slotu "handleButtonClick()"
    QObject::connect(&button, &QPushButton::clicked, &app, &QApplication::quit);

    // Zobrazení tlačítka na obrazovce
    button.show();

    // Spuštění aplikace
    return app.exec();
}

V tomto příkladu se vytvořilo tlačítko s textem „Click me!“, které je zobrazeno na obrazovce. Pokud uživatel stiskne tlačítko, vyvolá se signál „clicked()“. Tento signál je připojen k slotu „handleButtonClick()“, který je definován jako metoda QApplication::quit(). Tato metoda ukončí aplikaci.

Pozn.: Metoda connect() používá C++11 nebo novější, takže pokud používáte starší verzi Qt, může být nutné použít starší zápis.

Znak & používá jako operátor „adresa“ pro ukazatele na objekty.

Při použití metody connect() se předávají adresy objektů, které se připojují k signálu a slotu. Znak & se používá k vyjádření adresy objektu, například &button udává adresu objektu button. Tím se signal a slot propojí.

V případě &QPushButton::clicked se jedná o ukazatel na metodu „clicked()“ objektu QPushButton. &QApplication::quit je ukazatel na metodu quit objektu QApplication.

Ukazatel na metodu se používá k propojení signalu a slotu, protože signal a slot jsou oba metody a nelze je předat jako hodnoty. Ukazatel na metodu umožňuje předat adresu metody jako hodnotu, což umožňuje použití metody connect() k propojení signalu a slotu.

Popis části kódu: int main(int argc, char *argv[])

Jedná o hlavní funkci programu. Hlavní funkce se volá automaticky při spuštění programu a slouží jako vstupní bod do programu.

Funkce main() má dva parametry:

  • „int argc“ – argument count, počet argumentů předaných při spuštění programu.
  • char *argv[]“ – argument vector, pole ukazatelů na řetězce, které obsahují argumenty předané při spuštění programu.

V tomto případě se jedná o standardní parametry pro funkci main(). Argument count argc se používá k získání počtu argumentů předaných při spuštění programu a argument vector argv se používá k získání samotných argumentů. Tyto argumenty mohou být například cesty k souborům nebo parametry předané přes příkazovou řádku.

V tomto konkrétním příkladu se argument count a argument vector nepoužívají, protože se nepracuje s žádnými argumenty při spuštění programu.

V hlavní funkci se dále vytvoří aplikace pomocí QApplication, vytvoří se tlačítko, které se zobrazí na obrazovce, a pomocí metody connect() se propojí signál „clicked()“ tlačítka s metodou quit aplikace. V posledním kroku se spustí aplikace pomocí metody exec() a hlavní funkce navrátí nulu.

Podobné příspěvky

Napsat komentář