WebSocket je protokol pro obousměrnou a persistentní komunikaci mezi klientem (většinou webovým prohlížečem) a serverem v reálném čase. Oproti tradičnímu HTTP protokolu s jednosměrnými request/response dotazy umožňuje posílat zprávy libovolným směrem bez nutnosti explicitního požadavku a je tedy podstatně efektivnější. PHP umožňuje využít WebSockets s použitím vhodných knihoven a rozšíření.
Příklady použití WebSocketů:
-
Chatové aplikace: Real-time komunikace a výměna zpráv mezi uživateli chatu.
-
Zpravodajské servery: Okamžitá aktualizace zobrazení nejnovějších zpráv nebo finančních dat bez nutnosti uživatelského zásahu.
-
Kolaborativní nástroje: Aplikace umožňující více uživatelům upravovat stejný dokument najednou. Změny každého se odráží pro ostatní okamžitě.
-
Hry: Multiplayer hry pro synchronizaci událostí mezi hráči v reálném čase.
Jak WebSockets fungují:
-
Navázání spojení: Klient (prohlížeč) provede „handshake“ s WebSocket serverem, dojde k HTTP přechodu na ws:// (wss:// je zabezpečené spojení) protokol.
-
Obousměrná komunikace: Po navázání spojení mohou jak klient, tak server posílat zprávy kdykoliv, aniž by musel ten druhý explicitně o něco žádat.
-
Ukončení spojení: Spojení zůstává otevřené, dokud jej jedna ze stran neuzavře. Po odpojení klientů nemusí server nadále sledovat změny ani uchovávat stav.
Implementace WebSocketů v PHP:
V PHP není nativní podpora pro WebSockets, proto je potřeba využít specializovaných knihoven:
-
Ratchet: Populární knihovna pro tvorbu WebSocket serverů v PHP. Nabízí základní funkce pro odesílání, přijímání a zpracování zpráv.
-
ReactPHP: Výkonná asynchronní knihovna poskytující pokročilé funkce pro tvorbu WebSocket serverů i klientů.
-
Workerman: Další nástroj pro implementaci real-time serverů včetně podpory WebSocketů.
Výhody WebSocketů:
-
Real-time komunikace: Umožňuje obousměrnou komunikaci v reálném čase.
-
Efektivita: Není třeba „polling“ ani časté HTTP requests pro získání novinek na serveru, snižují se nároky.
-
Push notifikace: Server může sám iniciovat poslání aktualizovaných dat přímo do prohlížeče.
Nevýhody WebSocketů:
-
Složitější implementace: V porovnání s klasickým HTTP vyžaduje serverní WebSocket část dodatečné komponenty pro zpracování spojení a protokol.
-
Kompatibilita: Starší prohlížeče nemusejí WebSockety podporovat.
-
Bezpečnost: Je potřeba zvážit ochranu a autorizaci pro WebSocket endpoint.
Ukázkový PHP kód pro WebSocket server:
<?php
// Načtení Composer autoloadera pro automatické načítání knihoven
require 'vendor/autoload.php';use Ratchet\Server\IoServer; // Import třídy IoServer z Ratchet
use Ratchet\Http\HttpServer; // Import třídy HttpServer z Ratchet
use Ratchet\WebSocket\WsServer; // Import třídy WsServer z Ratchet
use MyApp\Chat; // Import třídy Chat z vlastního jmenného prostoru// Vytvoření instance WebSocket serveru
$server = IoServer::factory(
// Vytvoření instance HTTP serveru pro obsluhu HTTP požadavků
new HttpServer(
// Vytvoření instance WebSocket serveru pro obsluhu WebSocket požadavků
new WsServer(
new Chat() // Instance třídy Chat obsahující logiku pro komunikaci pomocí WebSocketů
)
),
8080 // Číslo portu, na kterém bude server naslouchat
);// Spuštění WebSocket serveru
$server->run();
?>
Poznámka: WebSockety nejsou vhodné pro všechny případy. Tradiční HTTP s periodickými požadavky může někdy dostačovat, zvlášť tam, kde se nepotřebují aktualizace dat v sekundových intervalech. WebSockety oceníte hlavně pro chaty, hry či dynamické aktualizace většího rozsahu v UI aplikace.